دستگاه بادکن پت کاربرد

دستگاه بادکن پت چه کاربرد هایی دارد؟   

دستگاه بادکن پت یک فرآیند تولید مواد پلاستیکی است که از هوای دمیده شده در حفره قالب برای ایجاد یک قطعه توخالی استفاده می کند و معمولاً کاربرد آن برای ساخت قطعات مورد استفاده در بخش های ساختمانی، صنعتی، خودروسازی، پزشکی، بسته بندی و غیره است.

دستگاه بادکن پت معمولا از محصول پریفرم تولید شده توسط ماشین تزریق پلاستیک به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کند.

پریفرم ها که از ذوب شدن گرانول های پلاستیکی پت و تزریق آنها به داخل حفره قالب تولید می شوند در نهایت با دمیده شدن هوا در دستگاه باد کن پت، شکل مورد نیاز را تشکیل داده و کاربرد نهایی خود را پیدا می کنند.

در واقع، دمیدن هوای فشرده در دستگاه بادکن پت، پلاستیک را به سمت بیرون می‌کشد و قطعه ای پلاستیکی توخالی تولید می‌کند.

 

دستگاه بادکن پت چگونه کار می کند؟

فرآیند قالب‌گیری دمشی پلاستیک زمانی آغاز می‌شود که گرانول پلیمری پلاستیکی گرم شده و به شکل لوله‌ در می‌آیند. سپس یک سوراخ در یک انتهای لوله ایجاد می شود تا هوای فشرده از مواد پلاستیکی عبور کند. پس از نرم شدن و اضافه شدن سوراخ، به قالب دستگاه بادکن پت که مخصوص کاربرد محصول نهایی طراحی شده است، پریفرم باد شده و تا چسبیدن به جداره قالب منبسط می شود.

این فرایند اجازه می دهد تا پلاستیک کاملاً ثابت بماند زیرا هوای فشرده به داخل دمیده می شود، جداره پریفرم را به سمت بیرون فشار می دهد و قسمت توخالی و قالب گیری شده را ایجاد می کند. پس از این، قطعه قبل از خارج شدن از قالب دستگاه بادکن پت، سرد و جامد می شود و به واحد کنترل کیفیت و حمل و نقل ارسال می شود تا برای کاربرد نهایی به دست مصرف کننده برسد.

همچنین بخوانید :  پریفرم چیست و چگونه از قالب پریفرم استفاده می شود؟

کاربرد محصولات ماشین آلات باد کن

ظروف پلاستیکی تولید شده با دیواره نازک و توخالی توسط دستگاه بادکن پت می‌توانند برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. محصولات روزمره مانند ظروف نگهداری، بطری های شیر، بطری های نوشابه، بطری شامپو و صابون مایع، اسباب بازی ها و قوطی های آبیاری همگی با استفاده از این فرآیند همه کاره قابل تولید هستند.

از قالب گیری دمشی می توان برای اتصال اجزای پلاستیکی توخالی به یکدیگر برای ایجاد محصولات پیچیده تر مانند درام، وان، کانال کشی و بسته بندی استفاده کرد. شما می توانید از طیف وسیعی از پلیمرها در این فرآیند استفاده کنید، که برخی از نمونه های رایج آن شامل پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتن ترفتالات (PET)، پلی اتن و پلی پروپیلن می شود.

 

 انواع مختلف دستگاه بادکن پت و کاربردهای آن

دستگاه بادکن پت با توجه به نوع آن، کاربرد متفاوتی دارد. سه نوع رایج این دستگاه ها عبارتند از:

دستگاه بادکن پت اکستروژن

دستگاه بادکن پت اکستروژن از یک لوله پلاستیکی به عنوان پایه محصول قالب‌گیری شده استفاده می‌کند که در دستگاه نصب می شود و پلاستیک روی آن گرم می شود تا شکل قالب را به خود بگیرد سپس وارد مرحله دمیدن هوای فشرده می شود تا داخل پلاستیک توخالی شود.

 

دستگاه باد کن تزریقی

دستگاه بادکن پت تزریقی از یک شکل پلاستیکی از پیش ساخته شده برای شروع فرایند به جای لوله پلیمری نرم شده استفاده می‌کند که توسط یک پین فلزی هسته ای در داخل دستگاه نگه داشته شده و با دمیدن هوای فشرده به قطعه توخالی با کاربرد های مختلف تبدیل می شود.

همچنین بخوانید :  انواع دستگاه های بادکن پت

دستگاه باد کن تزریقی کششی

فرایند این دستگاه، مشابه بادکن تزریقی است، اما به جای اینکه پریفرم توسط یک پین در جای خود نگه داشته شود، قبل از تزریق هوای فشرده، به اندازه محصول نهایی کشیده می‌شود. کاربرد دستگاه بادکن کششی برای تولید محصولات PVC و PET مناسب است.

چرا فرآیند بادکن پت را انتخاب کنید؟

مزیت اصلی استفاده از فرآیند بادکن پت در پروژه‌ها، امکان تولید تعداد بسیار زیاد محصولاتی است که می‌توان با استفاده از هر یک از سه دستگاه به صورت انعطاف‌پذیر و کارآمد تولید کرد.

ظروف پلاستیکی پر کاربرد در مواد غذایی که با دستگاه بادکن پت تولید می شوند کاملا بهداشتی باقی می مانند و مارک جذابی را می توان روی آنها حک کرد، در عین حال بطری های شامپو و صابون مایع، مقاومت شیمیایی عالی دارند و امکان تولید اشکال پیچیده برای آنها وجود دارد.

کاربرد محصولات تولید شده توسط بادکن پت مانند لوله های مورد استفاده در خودرو و وان ها و درام های صنعتی به علت استحکام قوی و دوام بالا کاملا برای استفاده در صنایع سنگین، ساخت و ساز و سایر محیط های سخت مناسبند.

در بخش پزشکی نیز فرایند ساخت محصولات با دستگاه بادکن پت به دلیل ویژگی ضدعفونی آسان و سبک وزن بودن، محبوب شده است.

مزیت های دیگر امکان تولید اشکال پیچیده و بسیار سفارشی است که با طراحی قالب با دقت بالا، می تواند اندازه ها، پرداخت ها و ضخامت دیواره را طبق نیاز مشتری تولید کند.

 

معایب دستگاه باد کن

از معایب کاربرد دستگاه بادکن می توان به محدودیت هایی برای تفاوت در ضخامت دیوار اشاره کرد، زیرا محصولات باید توخالی شوند و در عین حال استحکام و یکپارچگی کافی را حفظ کنند. در صورت استفاده از پلیمرهای ترموست ، بازیافت محصولات نیز دشوارتر خواهد بود . زیرا چنین موادی فقط یک بار قابل تغییر شکل هستند و پس از آن دیگر نمی‌توانند برای اصلاح یا بازیافت نرم یا ذوب شوند.

همچنین بخوانید :  خرید و فروش قالب بطری پت عمده

 

 

https://adrecoplastics.co.uk/blow-moulding-plastics/      

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *