فرایند ماشین تزریق پریفرم

ماده اولیه فرایند تولید پریفرم در ماشین تزریق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در فرایند ماشین تزریق پریفرم از ماده اولیه پلی اتیلن ترفتالات یا PET  استفاده می شود که اولین بار برای تولید الیاف مصنوعی توسط چاپگرهای کالیکو بریتانیا در سال 1941 توسعه یافت. حقوق ثبت اختراع سپس به DuPont و ICI فروخته شد که به نوبه خود حق استفاده از آن را در کاربردهای دیگر به بسیاری از شرکت های دیگر فروخت.

اگرچه PET در ابتدا برای تولید الیاف به کار می رفت، در اواسط دهه 1960 برای تولید ورق های بسته بندی نیز استفاده شد و سپس در اوایل دهه 1970، با ظهور تکنیک دمیدن در پریفرم برای تولید بطری به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفت.

 

فرایند ماشین تزریق پریفرم در تولید بطری

تولید بطری در حال حاضر مهمترین کاربرد رزین های قالب گیری PET به شمار می آید. ساخت بطری PET از فرایند ماشین تزریق پریفرم شروع می شود.

همانطور که گفتیم، خوراک اصلی دستگاه تزریق، پت است که از واکنش اتیلن و پارازایلن بدست می آید.  در واقع، مشتقات این دو ماده (اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک) برای به دست آوردن رزین PET واکنش می دهند.

این رزین که به شکل استوانه‌های کوچک به نام گرانول وارد دستگاه شده طی فرایند ماشین تزریق پریفرم ذوب و در قالب تزریق می‌شود تا پریفرم ساخته شود.

 

پریفرم چیست؟

پریفرم قطعه ای پلاستیکی به شکل لوله آزمایش و کوتاه‌تر از بطری است اما با دیواره‌های ضخیم‌تر که از طریق قالب‌گیری پت طی فرایند ماشین تزریق پریفرم ساخته می‌شود. سپس در دستگاه بادکن پت، هوای پرفشار به داخل پریفرم دمیده شده و به آن اجازه می‌دهد شکل دقیق قالبی را که در آن قرار داده شده است، به خود بگیرد. محصول نهایی، به لطف ساختار مولکولی مواد، یک بطری شفاف، نشکن و سبک وزن است.

همچنین بخوانید :  چرا از آلومینیوم در ماشین تولید قوطی فلزی سه تکه Speed Three Pieces Metal Can Making Machine استفاده می شود؟

 

ویژگی بطری های تولید شده در فرایند ماشین تزریق پریفرم

مهمترین ویژگی پت، استحکام مواد است که به ساخت بطری های PET بسیار مقاوم کمک می کند. به عنوان مثال، نوشابه های گازدار می توانند در داخل بطری فشاری حدود 6 بار ایجاد کنند. با این حال، چنین فشار بالایی به علت همسویی ماکرومولکول ها (کریستالیزاسیون) که در طول فرآیند تولید رزین و در فرایند ماشین تزریق پریفرم رخ می دهد، قادر به تغییر شکل بطری نیست و نمی تواند بطری را منفجر کند. مزیت دیگر این ماده در خواص فیزیکی آن نهفته است که امکان طراحی قالب هایی برای ساخت محصولات مختلف از آن را ایجاد می کند.

 

آیا فرایند ماشین تزریق پریفرم دوستدار محیط زیست است؟

در طول سال‌ها، صنعت PET به طور فزاینده‌ای به نگرانی‌های زیست‌محیطی پرداخته است و به طور قابل‌توجهی مقدار مواد خام مورد نیاز برای ساخت بطری‌ها را کاهش داده است. امروزه ظرف 1.5 لیتری PET تنها با 35 گرم مواد اولیه تولید می شود.

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه PET در جنبه زیست محیطی این است که کاملاً قابل بازیافت است. در سال 1977، اولین بطری PET بازیافت شد و به یک بطری تبدیل شد. اما به زودی، صنعت الیاف امکان “جدیدی” را کشف و شروع به استفاده از آن برای ساخت منسوجات، فرش و الیاف مصنوعی کرد. امروزه، اگرچه فرآیند بازیافت “بطری پت”برای تولید مجدد بطری طی فرایند ماشین تزریق پریفرم در حال رشد است، بازار الیاف هنوز هم خروجی اصلی PET بازیافت شده است.

 

فرآیندهای مختلف تولید پریفرم پت

پریفرم پت کاربردهای زیادی در ساخت محصولات روزمره دارند. این محصولات بسیار بادوام و هدفمند هستند. فرآیند تولید برخی از محصولات با استفاده از قالب‌های اولیه پت طولانی و سخت است. در فرآیند تولید این محصولات از دو نوع ماشین – دستگاه تزریق پریفرم و بادکن پت – استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید :  ماشین تزریق پریفرم بدون ربات

به طور کلی دو روش برای تولید محصولات پریفرم پت وجود دارد که به شرح زیر هستند:

اولین فرآیند شامل استفاده از قالب‌های Pet preform یا فرایند ماشین تزریق پریفرم است که محصولی به شکل یک لوله آزمایش تولید می کند. این فرآیند با تزریق پلی اتیلن ترفتالات به داخل حفره قالبی که به شکل لوله آزمایش طراحی شده، با سرعت بسیار بالایی پریفرم را تولید می کند. پس از اینکه پریفرم خنک شد، به ایستگاه بادکن پت منتقل می شود که طی این فرایند دوم، نرم شده و دوباره گرم می شود. در نهایت داخل آن هوا دمیده می شود تا شکل قالب را به خود بگیرد.

 

خرید ماشین تولید پریفرم از هلدینگ سورین

مجموعه سورین یکی از شرکت‌های معتبری است که دستگاه های تولید کننده پریفرم پت و قالب های Pet Preform را که برای تولید بطری‌های Pet و محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، تامین می کند.

این مجموعه به عنوان نماینده رسمی برندهای معتبری از جمله دمارک، تضمین می کند که انواع ماشین آلات مورد استفاده در صنایع مختلف برای کاربردهای متنوع را با قیمت بسیار مناسب و با کیفیت بالا عرضه می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فرایند ماشین تزریق پریفرم و انواع دستگاه های تولید کننده بطری پت که امکان خرید آنها از مجموعه ما وجود دارد می توانید با کارشناسان سورین تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *